Soudržnost, spravedlnost, pravda!
Prosím, abyste se milovali,
dobrých násilím tlačiti
nedali a pravdy
každému přáli.

Přišel jsem do Kostnice... Proste tedy Boha, aby mi dal stálost, protože mnoho protivníků a silných povstává proti mně... Ale ničeho z toho se nebofím, ani neobávám, doufaje, že po veliké bitvě bývá veliké vítězství a po vítězství větší odměna a větší zahanbení pronásledovatelů.
List M.].Husa z Kostnice

Seznam článků

 

I současný člověk, ať chce nebo nechce, se potýká s obdobnými problémy, které až mučivě znepokojovaly mistra Jana. Mám na mysli především vztah k autoritě, k moci, k právnímu systému, jenž s ní je těsně svázán, i k samotnému chápání práva a spravedlnosti. V těchto prostorách pokládám za nutné zdůraznit, že betlémský kazatel bytostně prožíval rozpor, který zde pociťuje nejeden poslanec. Problém, zda zachovat věrnost instituci, vyžadující od svých členů poslušnost, i když v jejím čele nestojí zrovna lidé vzorných mravů, však vnímal Hus osudověji než současní politikové. Ti do svých partají vstoupili dobrovolně, mohou je kdykoliv opustit a přejít ke konkurenci, aniž by jim (alespoň zatím) šlo o život. Hus takovou šanci postrádal. Příslušníkem institucionální církve se člověk stával v okamžiku křtu a nemohl z ní uniknout ani u vědomí, že církev spravuje zhýralý a zkorumpovaný papež, ne-li papežové dva až tři, navzájem se proklínající, hanobící a podrývající oslabenou autoritu svého důstojenství.

Proto Hus ve Wyclifových stopách postavil proti nedokonalé institucionální církvi, řízené nedokonalými jedinci, ideální, neviditelnou církev Kristovu, sdružující všechny věřící předurčené ke spasení. Ideál, o jehož skutečné existenci byl přesvědčen, konfrontoval Hus s neutěšenou realitou. Jeho postoj měl logické konsekvence. Je-li institucionální církev nedokonalá, poněvadž nežije v pravdě, tj. neřídí se důsledně božím zákonem jako nejvyšší normou křesťanského života, logicky vzniká otázka, zda jsou skutečně platné svátostné úkony každého, byť špatného kněze, a zda mají relevanci právní pořízení, jež církevní úřady vydávají z iniciativy mravně nedostatečných lidí či s pochybným, ne-li dokonce zločinným záměrem. Husovi šlo v první řadě o církev, o klíčový problém, zda nedokonalá institucionální církev či špatný kněz mohou účinně vést věřící po cestě spasení. Své pojetí však vzápětí rozšířil na jakoukoliv (tedy i světskou) vrchnost, tj. na každého, kdo disponuje mocí exekutivní, zákonodárnou i soudní. Hus nebyl revolucionář, natož anarchista, a věděl, že stanovené normy je nutné respektovat, neboť v opačném případě by se společnost zhroutila. Přesto ze svých úvah, inspirovaných Wyclifem, vyvodil nekompromisní závěr: Pokud kněz či jakákoliv vrchnost žijí v smrtelném hříchu, tj. v rozporu s božím zákonem, nezastávají své úřady zaslouženě a jejich úkony postrádají mravní opodstatnění.

To je ovšem situace, kterou zakoušíme dnes a denně. Tolik diskutovaná amnestie, uskutečněná rozhodnutím prezidenta republiky, byla nepochybně vyhlášena v souladu s ústavou, přesto značná část společnosti cítí, že je v řadě ohledů nemravná. Podobně mohu uvést případ odsouzeného olomouckého řidiče Smetany, který se ve vězení ocitl za způsobenou hmotnou škodu. Skutečným důvodem potrestání však skoro s jistotou byla pomsta a zároveň snaha zastrašit jeho eventuální následovníky.

Přidat komentář

Bezpečnostní kód
Obnovit

Kalendář akcí

květen 2024
Po Út St Čt So Ne
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31

Události

Žádné události

Komentáře

Mapa událostí




loader



Partneři projektu

reformace konstanz koncil stredovek ccsh 60 Hus banner

Uvedená práce (obsah) podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora licenci 3.0 Česko, práva CČSH

Powered by OpenSys