- Podrobnosti
- Napsal Prof. PhDr. Petr Čornej, Dr.Sc.
Při svých přednáškách pro veřejnost často dostávám otázku, zda Jan Hus patří středověku, či zda již překročil práh novověku. Odpověď na ni je obtížná a vyžaduje hlubší zamyšlení nad vzdáleným světem 15. století i nad současnou, historicky zdánlivě zcela odlišnou situací. Určité vodítko naznačují písemné a obrazové prameny pocházející z okruhu obdivovatelů kostnického mučedníka.
Asi nejstarší vyobrazení Husovy smrti se nachází na počátku takzvané Martinické bible, v sousedství iniciály schematicky znázorňující stvoření světa. Marginální glosy přímo spojují skon betlémského kazatele se čtvrtým veršem 1. kapitoly knihy Genesis: „Viděl, že světlo je dobré, a oddělil světlo od tmy.“ Jana Husa tu neznámý výtvarník srozumitelně představil jako zvěstovatele a martyra Boží pravdy, jejímž světlem ozářil ztemnělý horizont zkaženého pozemského světa. Husův žák Mikuláš z Pelhřimova, první a poslední senior táborské církve, dokonce zahájil svou kroniku datem Husova upálení, čímž dal najevo, že kazatelovu smrt považuje za vlom do dějin, za událost, která poskytla křesťanstvu příležitost vrátit se na Ježíšem vytyčenou úzkou, leč závaznou cestu podmiňující spasení.
Mistr Jan Hus na pomezí epoch
Obdobně, i když nikoliv tak vyhraněně, vnímala Husův význam evropská reformace. Více než sto let po Husově smrti zjistil Martin Luther s netajeným překvapením a k velkému zadostiučinění českých kališníků, jak názorově blízko má k Husovi a husitům. Z dalších případů uvedu jediný. V Malostranském graduálu, zpěvníku z druhé poloviny 16. století, figuruje Hus jako následovník anglického reformního myslitele Johna Wyclifa a předchůdce Lutherův. Štafeta je pozoruhodně výstižná: Wyclif křeše jiskru, Hus zapaluje oheň a Luther třímá pochodeň čisté víry.
- Podrobnosti
- Napsal Tomáš Procházka
V diskusi o tzv. církevních restitucích se setkáme s otázkou, která má s Husovým příběhem mnoho společného: Má církev vlastnit majetek? Historik Petr Čornej napsal: „Čerstvě schválené církevní restituce jsou v očividném rozporu s Husovým a husitským požadavkem, aby církev žila podle apoštolského vzoru prostě a v chudobě, odkázána pouze na dobrodiní věřících, o jejichž duše je povinna pečovat.“ To je morálně etické stejně jako biblické. Tímto prismatem viděl ovšem Hus nejen církev, ale celou společnost - o tom chci dnes psát. Kristus má podle něj moc nade vším, a tak odsuzuje „lichvu a šizení v obchodu, vydírání chudých privilegovanými stavy, smilství a cizoložství, labužnictví a nestřídmost v jídle a pití, ješitnou nádheru a nákladnost v šatech, rozmařilou zálibu v tanci a světských výtvorech uměleckých“. Kritika se vztahuje stejně na duchovní klérus jako na obecný lid (Postily).
Kritizované nešvary jsou však v dnešní liberálně postmoderní době součástí naprosto běžného a tolerovaného společenského kodexu. To je například pro věřícího muslima, který se dnes ocitne v západním světě, naprosto nepřijatelné a považuje to za zjevný fakt, že Bůh zavrhnul západní kulturu včetně církve a bible. V této situaci žije dnes církev jako Boží lid a má pořád stejný úkol působit kristovsky na společnosti, z nichž pochází. Tyto společnosti jsou však hluboce sekulární a církevní prostor je zprivatizován, restituován – navrácen do původního stavu. Tímto „původním stavem“ má snad být stav církve prvotní? Církev jako svolání Kristovo se ocitla mimo mainstreamové dění světa, mimo zájem občanů. Argumenty jejich odporu ke křesťanství jsou závažné, stejně jako formální: zabíjení pro víru, křížové výpravy, upalování heretiků a čarodějnic, náboženské války, okázalá nádhera církevního triumfalismu, spojení trůnu a oltáře, svěcení zbraní, církevní oportunismus a kolaborace kněží a biskupů, homosexualita a pedofilie, popřípadě „neodpustitelné“ komunistické bonzáctví duchovních… Kruh se uzavírá. Církev je lynčována jejími vlastními tradičními zbraněmi. Morálkou, která zradila Krista. Hus byl ovšem hlasitým kritikem nejen morální krize církve, ale totální krize lidstva, které postrádá transcendentní zakotvení svého pomíjejícího života. Kritizoval vlastně, tehdy ještě neartikulovaný, ateismus. Doktrinální odmítnutí Boha jako zdroje života totiž relativizuje veškeré etické normy a to v jakémkoliv politickém systému a v jakékoli době. To vede k rozporu mezi teorií a praxí, do pasti, ve které uvízl i Mistr Jan. Citovaný historik k tomu říká: „Husa odsoudil a poslal na smrt nejvyšší tehdejší orgán katolické církve, obecný koncil. Učinil tak v rámci víceméně korektně vedeného procesu, ale své rozhodnutí vyslovil nerad, vlastně proti své vůli. V dané situaci nebylo politicky žádoucí, aby reformně orientovaný koncil, rovněž usilující o nápravu církve, vynesl krutý ortel nad reformně smýšlejícím knězem. Husovo pojetí církve, spravedlnosti a práva však vylučovaly kompromis. Koncil si uvědomoval to, co Hus sám možná plně nechápal. Výklad Božího zákona jako závazného kritéria sloužícího k posouzení veškeré lidské činnosti nemůže být záležitostí jedince, subjektivně přesvědčeného o své pravdě, vyvolenosti a spasitelském poslání. Logickým důsledkem by pak byl rozpad základních struktur, na nichž společnost spočívá. Koncil nepreferoval individuální či skupinové reformní iniciativy, nýbrž volil protoparlamentární cestu. Dával u vědomí nezbytnosti církevní reformy přednost konsensu delegovaných zástupců všech významných duchovních institucí křesťanské Evropy.“ In vulgo - kapři si sami rybník nevypustí.
- Podrobnosti
- Napsal Tomáš Butta
S přibližujícím se rokem 2015 se bude soustřeďovat zřejmě větší zájem a pozornost na místa spojená s postavou Mistra Jana Husa. Připravuje se například nová expozice pro Husův dům v Kostnici, která má být otevřena již v roce 2014. Dalším místem je Husinec v jižních Čechách, který svůj název získal od nedalekého hradu Hus a ve starých pramenech byl psán latinsky Hussenicz.
O Husovo rodiště historici vedli spor, zda se nejednalo o Husinec u Prahy. V současnosti se kloní k tradiční lokalitě v jižních Čechách. Dosvědčuje to i Husův životopis ze 16. století od Jiříka Heremeity, husitského faráře ve Stříbře. V něm se uvádí: „…věrný a svatý člověk Mistr Jan Hus byl rodem z městečka řečeného Husince, člověk z chudých rodičů chudý a z prostých prostý“. V tomto životopise se píše, že matka provázela svého syna do školy do Prachatic a během cesty se za něj modlila.
V Husinci se 6. července každoročně pořádají oslavy. V předvečer se koná lampiónový průvod a zaznívají projevy u Husovy sochy. Součástí slavností je také ekumenická bohoslužba ve sboru Církve bratrské v blízkosti Husova rodného domku. Účastníci shromáždění pak přejdou do Památníku, kde se ztiší k modlitbě a v Mistrově rodné světničce položí zástupci církví a města symbolicky květiny.
- Podrobnosti
- Napsal Václav Drašnar
a kamenickou v Hořicích, kde studenti tvoří plastiky a výtvarná díla s tématikou Mistra Jana Husa k roku 2015. Žákům přednášel o osobnosti českého reformátora prof. Petr Piťha a za Církev československou husitskou náš bratr patriarcha Tomáš Butta a sestra dr. Hana Tonzarová. Pan ředitel Ing. Josef Moravec hosty provedl ateliéry
a prostorami školy.
Spolupráce s hořickými výtvarníky probíhá
v rámci tématu „Mistr Jan Hus – cesta
ke smíření", kdy v rámci klausur vytvářejí studenti díla s husovskou tematikou.
V zabezpečení projektu se angažuje místopředsedkyně Senátu paní Miluše Horská. V budoucnu by studentská sochařská a kamenická díla s husovskou tematikou mohla zdobit Husinec, Kozí hrádek, Lidice, Kostnici a Prahu. Stejně tak by u příležitosti trienia mohla být zajímavá pro města s husitskou tradicí
a minulostí, naše náboženské obce, bratrské církve i další zájemce.
Ředitel Moravec spolu s prof. Piťhou realizují již delší dobu další záslužný projekt,
v jehož rámci zdobí studentské sochy zemské patronky sv. Anežky České různé lokality v Čechách i na Moravě.
- Podrobnosti
- Napsal Hana Tonzarová
Tv Noe přinesla krátkou reportáž z chrámu sv. Mikuláše v Praze na Staroměstském náměstí kde podepsal 3. prosince 2013 patriarcha Církve československé husitské ThDr. Tomáš Butta s místopředsedkyní ÚR RNDr. Ivanou Macháčkovou a synodním seniorem Českobratrské církve evangelické Mgr. Joelem Rumlem se synodní kurátorkou Liou Valkovou Dohodu mezi Církví československou husitskou a Českobratrskou církví evangelickou k 600. výročí M. J. Husa.
Podkategorie
První čtení
Srdečně Vás zveme na první ze sedmi čtení textů Mistra Jana Husa
- pod heslem prvního výroku Husova Sedmera: Hledej pravdu!
Studentský klub K4, Celetná 20, Praha 1, 17. dubna 2013 od 18:00,
Host večera: prof. PhDr. Petr Čornej, Dr.Sc.
Všichni zájemci jsou vítáni!
Studijní texty:
Druhé čtení
Srdečně Vás zveme na druhé ze sedmi čtení textů Mistra Jana Husa
- pod heslem druhého výroku Husova Sedmera: Slyš pravdu!
Studentský klub K4, Celetná 20, Praha 1, 23. října 2013 od 18:00,
Host večera: prof. ThDr. Jan B. Lášek
Všichni zájemci jsou vítáni!
Studijní texty:
Čtvrté čtení
Ve čtvrtém čtení Husovských textů jsme pokračovali v knize "Výklad viery, Desatera Božieho přikázanie a modlitby Páně", kterou editoval K.J. Erben z rkp. pergamenu ve fol. v Gersdorfské bibliotéce v Budyšíně. Výklad textu k modlitbě Otčenáš - kapitola 90-91, str. 360 - 365.
Mistr Jan Hus - život a dílo
krácený životopis Mistra Jana Husa
Základem následující podrobné prezentace života a díla Mistra Jana Husa, spravované Církví československou husitskou, byly využity materiály, užité při výstavě Mistr Jan Hus 1415–2005, která se konala od června do října 2005 v Tereziánském křídle Pražského hradu.
Kalendář akcí
Nejnovější fotogalerie
Nejnovější články
Nejčtenější
Komentáře
-
Husovské trienium I. - Soudržnost, spravedlnost, pravda
17.07.2014 18:05Dobrý den prof. dr. Ionescu, ráda Vám pomohu, zde je můj email, prosím kontaktujte mne ... -
Husovské trienium I. - Soudržnost, spravedlnost, pravda
12.07.2014 07:44Jsem profesorka na Bukurestske universite a pripravila jsem k vadyni v rumunstine preklad (200 s)vyberu ... -
Češi a Němci na příkladu vztahu Husa k Lutherovi
25.06.2014 15:19tak určitě :)
Uvedená práce (obsah) podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora licenci 3.0 Česko, práva CČSH