Zusammenhalt, Gerechtigkeit, Wahrheit!
Bitte, liebt einander
und wünscht jedem
die Wahrheit.

Ich kam nach Konstanz... Betet zu Gott, dass er mir Standhaftigkeit gibt, weil viele Gegner und Mächtige gegen mich auftreten... Aber ich fürchte nichts, ich habe auch kein Bedenken, denn ich hoffe, dass nach einem großen Kampf ein großer Sieg kommt und nach dem Sieg eine größere Belohnung und eine Beschämung der Verfolger...
M.J.Hus: Brief aus Konstanz

Osobnost českého náboženského reformátora Mistra Jana Husa zkoumal z pedagogického hlediska v 19. století Karel Novák. Existují ještě další starší studie Václava Novotného a Vlastimila Kybala. Z novějších autorů zmiňme Miloslava Cipra, který upozornil na pedagogický význam českých lidovýchovných spisů.

 

Hus chápal katechetické vyučování dospělých i dětí jako neodmyslitelnou součást kněžského poslání a služby. V úvodu Výkladů píše: „Protož, že sem knězem v naději od boha poslaným, abych učil lid věřiti, přikázánie božie plniti a bohu sě právě modliti, chci ty tři věci sprostným lidičkóm vyložiti." Mistr Jan Hus je autorem řady výchovných a katechetických spisů. Mezi jeho české nábožensko-morální traktáty patří Zrcadlo hříšníka tzv. větší, Zrcadlo hříšníka tzv. menší, Dcerka, Provázek třípramenný a již zmíněný rozsáhlý nábožensko-morální traktát Výklad víry, Desatera a modlitby Páně. Sepsal pravděpodobně Katechismus – příručku pro vyučování mládeže a dospělých. Emanuel Havelka se snažil prokázat jeho autorství a Jiří Daňhelka považoval původní podobu katechismu za Husovo dílo, a byl proto zařazen do edice Opera omnia (4. sv.). Dále je to Jádro učení křesťanského, ke kterému byla připojována literní pomůcka Abeceda. K menším nábožensko-vzdělávacím traktátům patří spis O hřieše a O vieře. Hus skládal eticky zaměřené veršované skladby, jakými jsou Devět kusóv zlatých a Mravní průpovědi. Pastoračně výchovné zaměření má česky psaný spis O manželství. Husovy katechetické spisy vznikaly v bezprostředním osobním styku s lidmi, zejména v době jeho mimopražského exilu v letech 1412-1414. Tehdy si uvědomoval význam těchto spisů pro vzdělávání ve víře a pro výchovu ke křesťanskému životu českého lidu. Vznik českých katechismových spisů byl spontánní a souvisel s Husovým nerespektováním zákazu jeho kazatelské činnosti.

Husova výchovná činnost byla rozsáhlá. Zahrnovala všechny věkové skupiny a sociální vrstvy. Je zaměřena na kněze i laiky, studenty i učitele, muže i ženy, dospělé i děti. Ačkoliv svými pedagogickými snahami podporoval především vzdělání a kulturu svého vlastního národa, nebylo jeho působení jako křesťanského vychovatele národnostně omezeno. V kostnickém vězení napsal drobné latinské spisy. Byly věnovány německým strážcům, kteří mu ulehčovali pobyt ve vězení. Jsou to spisy O poznání a milování Boha, O přikázáních Páně a modlitbě Páně, O pokání, O třech nepřátelích člověka, O smrtelném hříchu, O manželství, O svátosti těla a krve Páně. Tyto spisy vznikaly bez příruček a jsou dokladem Husových katechetických schopností.

Náboženskou výchovu a vzdělávání v kostelích, školách a rodinách můžeme sledovat po celou dobu středověku. V kontextu středověkého církevního vyučování, propojeného s bohoslužbou a svátostnou praxí a vycházejícího z tradiční věroučné a etické látky, je třeba nahlížet i na Mistra Jana Husa. Současně byl u Husa a jeho následovníků mnohem výraznější a prohloubený zájem o katechezi motivovaný snahou o nábožensko-etickou nápravu středověké církve a společnosti. Vedle kázání byly právě křesťanská výchova a vzdělávání jedním z hlavních nástrojů náboženské reformace v Čechách. Mistr Jan Hus položil významným způsobem základy katechismové tvorby a pedagogického úsilí celé české reformace. Na něho navázali utrakvisté rozvíjející soustavu partikulárních škol a Jednota bratrská vyznačující se systematickou a trvalou sborovou výchovou.

Kommentar schreiben

Sicherheitscode
Aktualisieren

Partner des Projektes

reformace konstanz koncil stredovek ccsh 60 Hus banner

Diese Arbeit (Inhalt) ist unter der Creative Commons, rechte CČSH

Powered by OpenSys