Zusammenhalt, Gerechtigkeit, Wahrheit!
Bitte, liebt einander
und wünscht jedem
die Wahrheit.

Ich kam nach Konstanz... Betet zu Gott, dass er mir Standhaftigkeit gibt, weil viele Gegner und Mächtige gegen mich auftreten... Aber ich fürchte nichts, ich habe auch kein Bedenken, denn ich hoffe, dass nach einem großen Kampf ein großer Sieg kommt und nach dem Sieg eine größere Belohnung und eine Beschämung der Verfolger...
M.J.Hus: Brief aus Konstanz

Beitragsseiten

Nad stránkami Husova spisu De ecclesia můžeme znovu přemýšlet
o biblickém základu Petrova úřadu jako Kristem ustavené služby universální
jednoty církve. Podle starokřesťanského pojetí nositel tohoto úřadu římský
biskup je především služebník služebníků Božích (servus servorum Dei) a první
mezi rovnými (primus inter pares) v biskupském kolegiu.
Církev čs. husitská může v návaznosti na odkaz Mistra Jana přitakat
Petrovu úřadu ve starokřesťanském smyslu jako duchovní autoritě. To
znamená, přijmout jej jako Kristem ustanovenou službu k jednotě celé církve
v rozmanitosti a lásce, a pokud pozvání k debatě o budoucí podobě této služby
ze strany římskokatolické církve dále trvá, přijmout je a zapojit se do něj.

Bolestné napětí mezi církví Boží a její empirickou podobou (institucí)
církve provází a nelze se mu vyhnout. Církev je společenství na cestě.
Projevuje se v něm svatost Boží i slabost lidí. Nelze proti sobě stavět Boží
církev a církevní instituci, ale nelze je ani beze zbytku identifikovat. Toto
pnutí představuje jednu z variací základní situace církve vyjadřovanou někdy
jako „již-ano a současně ještě-ne“. Toto pnutí třeba ve víře a za pomoci Ducha
nést a v něm setrvat.

V církevní instituci se děje (uskutečňuje; srov. LG 8 subsistit) jedna svatá
všeobecná církev Boží a začíná se Boží království. Toto uskutečnění a účast
na něm patří do kategorie eschatologického tajemství a současně představuje
něco konkrétního a reálně přítomného. Přes mnohou nedokonalost máme v Boží církvi skutečnou účast na díle spásy (svátostný realismus).

Musíme se ptát a společně hledat odpovědi na otázky, proč církev zakouší
tak málo moc evangelia, osvobození, smíření a odpuštění. Proč působí tak
málo věrohodně a mdle? Zda a jak využívá svátostné prostředky Bohem jí
svěřené? V čem její věrohodnost spočívá? Hus hovoří o ctnostech, které činí
úřad autentickým. Co z toho plyne pro nás? Můžeme hovořit o ctnosti ne jako
bezchybnosti, nýbrž jako o ochotě a otevřenosti dát se poučit a napomenout a ve
všech těžkostech zápasit o věrohodný křesťanský život. A nakonec: Jsme jako
společenství schopni a připraveni přijmout a vykonávat církevní autoritu jako
znamení autority Krista nad církví a jako službu, která společenství buduje a
otvírá druhým přístup do Božího království?

 

Kommentar schreiben

Sicherheitscode
Aktualisieren

Partner des Projektes

reformace konstanz koncil stredovek ccsh 60 Hus banner

Diese Arbeit (Inhalt) ist unter der Creative Commons, rechte CČSH

Powered by OpenSys