V létě roku 1412 byl zahájen prodej odpustků vyhlášených papežem Janem XXIII. na válku proti neapolskému králi Ladislavovi. Proti tomu vystoupil Hus ve velké disputaci na univerzitě a odsoudil kramaření, odpustky i papežovu válku.
Při protiodpustkových bouřích v Praze byli popraveni tři mladí lidé - první oběti husitského hnutí. Hus ztratil podporu krále Václava a znovu hájil Viklefa.
Proces u papežského soudu pokračoval pro Husa nepříznivě. Jeho obětavý obhájce Jan z Jesenice byl sám obžalován z kacířství a zatčen. Podařilo se mu sice uprchnout, ale jeho další činnost v Husův prospěch byla znemožněna.
Tímto činem se Hus ve skutečnosti vzepřel církevnímu soudu. Bylo to porušení jakýchkoli soudních pravidel, protože se obrátil na instanci, kterou kanonické právo neznalo. Hus se nikdy nezbavil výtky, že porušil soudní řád. Pod hrozbou interdiktu byl donucen odejít z Prahy.
Po svém návratu z Itálie, kde získal titul doktora práv na universitě v Bologni, prokazoval Husův právní poradce mistr Jan z Jesenice ve velkém projevu na universitě neoprávněnost klatby nad Husem.
Na venkově, pod ochranou svých šlechtických příznivců, Hus kázal a psal své velké polemické traktáty.
Proti pálení knih zněly v pražských ulicích satirické písně:
Zajíc biskup abeceda
spálil knihy a nevěda,
co je v nich napsáno.
Hus proti pálení napsal útočný spis De libris haereticorum legendis (O četbě kacířských knih).
Ke kurii došly brzy i arcibiskupovy žaloby na Husa, který byl obviněn z hlásání bludného učení a pobuřujícího kázání. Spor byl v rukách kardinála Colonny, pozdějšího papeže Martina V.
Soudce kardinál Colonna předvolal Husa na soud ke kurii. Hus vyslal do Itálie své prokurátory, v čele s právníkem mistrem Janem z Jesenice, aby usilovali o zproštění z osobní citace. Sám se k soudu nedostavil a zůstával doma zatím v poměrném bezpečí.
V lednu roku 1411 řídil Hus na univerzitě disputaci „de quodlibet", což bylo reprezentativní učené shromáždění univerzity.
V soudním řízení proti Husovi podali jeho prokurátoři stížnost proti soudci Colonnovi pro předpojatost. Přesto kardinál vyhlásil proti Husovi na jaře 1411 klatbu pro nedostavení se k soudu. Proces u soudu pokračoval a Hus byl obviňován novými žalobami. Husovi odpůrci se snažili odstranit z vedení procesu mistra Jesenice, který Husa obratně hájil.
V Římě se změnil soudce, řízení sporu převzala čtveřice kardinálů, kteří svěřili rozhodnutí kardinálu Zabarellovi, arcibiskupovi florentskému, vynikajícímu právníkovi. Nezaujatý a juristicky přesný soudce byl připraven Husa zprostit osobní přítomnosti u soudu, ale byl odvolán, aniž mohl řízení dokončit.
Proti tomu se odvolalo pět pražských studentů k papežskému stolci. Synoda z června 1409 oficiálně vyhlásila povinnost odevzdat Viklefovy knihy. Napětí mezi arcibiskupem a Husem a jeho straníky se stupňovalo. Na podzim roku 1409 byl Hus zvolen rektorem univerzity.
Jako rektor pronesl Hus 3. prosince 1409 kázání na paměť Karla IV.: Confirmate corda vestra, (Upevněte svá srdce).
Arcibiskup reagoval na žalobu studentů u kurie žádostí o schválení svých příkazů k odevzdání Viklefových knih a zákazu kázání na soukromých místech. To se podařilo a papež Alexandr V. dne 20. prosince 1409 vydal bulu, jež plně vyhověla přáním arcibiskupa a navíc ho zmocnila, aby si dal předložit Viklefovy knihy, aby zmizely z očí věřících. Současně zakázala kázání na soukromých místech, čímž měla být postižena Kaple betlémská. Hus byl přesvědčen - zdá se, že právem - že bula byla "koupena". Papež zrušil také citaci proti arcibiskupovi.
Synoda z června 1410 obnovila příkaz k odevzdání knih a nařídila jejich spálení. Proti tomu podal Hus spolu s několika dalšími účastníky žalobu k papežské kurii. Jeho podáním se jeho záležitost dostala před papežský soud. Arcibiskup vyhlásil proti apelantům klatbu a dne 16. července 1410 dal arcibiskup knihy skutečně spálit.
Až do roku 1408 se těšil Hus přízni arcibiskupa Zbyňka Zajíce z Hazmburka. Dvakrát, v létech 1405 a 1407, se mu dostalo cti kázat při synodách a nedocházelo k žádným nedorozuměním ani pro stále se rozšiřující církví nepřijatelné Viklefovy názory. Hus nepřestával kritizovat neblahý stav kněžstva.
Teprve roku 1408 podali pražští faráři u arcibiskupa žalobu na Husa, který kázal proti hrabivosti kléru a proti různým platům, které kněží vybírali za své úkony. Hus v obšírné odpovědi vyložil své zásady. Prozatím se nesetkal se žádným nepříznivým důsledkem.
Univerzitní národy nebyly výrazem národnostní jednoty - byla sdružení členů univerzity pocházejících z určitých územních celků. )
Vyjednávání dlouho nikam nevedlo a proto se král Václav rozhodl z podnětu českých mistrů, mezi nimi i Husa, změnit poměr hlasů na univerzitě tak, že český národ měl mít napříště tři hlasy a cizí národy dohromady jen jeden. Stalo se tak 18. ledna 1409 tzv. Dekretem kutnohorským Husova účast při jednání v Kutné Hoře není prokázána, ale jeho podíl na vydání Dekretu je uznáván.
Ačkoli se cizí profesoři a studenti snažili změnit královo rozhodnutí, nepodařilo se jim to a z Prahy uraženě odešli. Prahu opustilo přibližně 800 studentů a profesorů, protože prameny nedovolují úplná zjištění, lze připustit, že počty byly vyšší.
Počty profesorů a studentů, kteří odešli na jiné univerzity:
- Lipsko 302
- Erfurt 52
- Vídeň 36
- Kolín nad Rýnem 6
- Bologna 4
- Heidelberg 3
- Krakov 3
- Paříž 2
Podkategorie
První čtení
Srdečně Vás zveme na první ze sedmi čtení textů Mistra Jana Husa
- pod heslem prvního výroku Husova Sedmera: Hledej pravdu!
Studentský klub K4, Celetná 20, Praha 1, 17. dubna 2013 od 18:00,
Host večera: prof. PhDr. Petr Čornej, Dr.Sc.
Všichni zájemci jsou vítáni!
Studijní texty:
Druhé čtení
Srdečně Vás zveme na druhé ze sedmi čtení textů Mistra Jana Husa
- pod heslem druhého výroku Husova Sedmera: Slyš pravdu!
Studentský klub K4, Celetná 20, Praha 1, 23. října 2013 od 18:00,
Host večera: prof. ThDr. Jan B. Lášek
Všichni zájemci jsou vítáni!
Studijní texty:
Čtvrté čtení
Ve čtvrtém čtení Husovských textů jsme pokračovali v knize "Výklad viery, Desatera Božieho přikázanie a modlitby Páně", kterou editoval K.J. Erben z rkp. pergamenu ve fol. v Gersdorfské bibliotéce v Budyšíně. Výklad textu k modlitbě Otčenáš - kapitola 90-91, str. 360 - 365.
Mistr Jan Hus - život a dílo
krácený životopis Mistra Jana Husa
Základem následující podrobné prezentace života a díla Mistra Jana Husa, spravované Církví československou husitskou, byly využity materiály, užité při výstavě Mistr Jan Hus 1415–2005, která se konala od června do října 2005 v Tereziánském křídle Pražského hradu.
Kalendář akcí
Nejnovější fotogalerie
Nejnovější články
Nejčtenější
Komentáře
-
Husovské trienium I. - Soudržnost, spravedlnost, pravda
17.07.2014 18:05Dobrý den prof. dr. Ionescu, ráda Vám pomohu, zde je můj email, prosím kontaktujte mne ... -
Husovské trienium I. - Soudržnost, spravedlnost, pravda
12.07.2014 07:44Jsem profesorka na Bukurestske universite a pripravila jsem k vadyni v rumunstine preklad (200 s)vyberu ... -
Češi a Němci na příkladu vztahu Husa k Lutherovi
25.06.2014 15:19tak určitě :)
Uvedená práce (obsah) podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora licenci 3.0 Česko, práva CČSH