Jakoubkův názor o závaznosti přijímání pod obojí způsobou se po Husově smrti v reformním prostředí rychle šířil, ačkoliv jej kostnický koncil odsoudil jako kacířství. Prosazení laického kalicha bylo nejen výrazem demokratizační tendence rovnost všech účastníků bohoslužby před božím zákonem ale stoupenci reformy ho chápali především jako duchovní posilu pro nadcházející rozhodný zápas s Antikristem, kterého ztotožňovali se zkaženou institucionální církví. Toto očekávané střetnutí mělo přiblížit konec pozemských dějin a vítězství božího království. Trvalo však ještě určitý čas, než se kalich stal sjednocujícím husitským symbolem.
Pokračující štěpení společnosti a stupňující se politické napětí umocňovaly na husitské i katolické straně sílu náboženského citu. Vznícená religiozita se projevovala zvýšenou úctou k Bibli i k svátosti oltářní, kterou ovšem znepřátelené strany vnímaly odlišně.
Kostnický koncil protesty českých šlechticů nevyslyšel. Necelý rok po Husově smrti, 30. května 1416 byl na stejném místě jako betlémský kazatel upálen jeho přítel, oblíbenec pražských studentů a výmluvný filozof mistr Jeroným Pražský. Oba muže začali jejich přívrženci uctívat jako světce.
T aké mezi husity docházelo stále častěji ke sporům. Zatímco Husovi spolupracovníci a přátelé z řad mistrů pražské univerzity si počínali ve vztahu k církevním tradicím a zvyklostem rozvážněji, husitští radikálové požadovali důsledný návrat k závaznému vzoru apoštolské a prvotní církve, která se podle nich vyznačovala neokázalostí a prostotou. Zvláště silné seskupení radikálně smýšlejících husitských kněží nalezlo působiště v Sezimově Ústí a načas také v Soběslavi.
Sílící mezinárodní tlak přinutil krále Václava IV. vyhlásit v prvních měsících roku 1419 protihusitská opatření. V pražských městech se k farním kostelům vrátili vyhnaní katoličtí kněží a husité mohli vykonávat bohoslužbu jen ve třech svatyních. Také někteří husitští šlechtici začali obracet a katolické vrchnosti přitvrdily kurs. Od Velikonoc 1419 mobilizovali husitští kazatelé své venkovské přívržence v masově navštěvovaných „poutích na horách". Na vyvýšených místech, blíže Bohu a v očekávání brzkého konce pozemského světa, konali husité své bohoslužby, naslouchali kázáním a upevňovali pospolitost zpěvem duchovních písní. Od 6. července 1419, kdy Václav IV. provokativně v den výročí Husovy smrti vyměnil husitské konšely na Novém Městě pražském za přívržence katolicismu, situace eskalovala. V neděli 30. července 1419 při dokonale zorganizované akci, zaútočil husitský zástup, vedený kazatelem Janem Želivským a členem královské ostrahy Janem Žižkou z Trocnova, na Novoměstskou radnici, svrhl z oken a ubil přítomné konšely a ujal se správy obce. Brzy poté, 16. srpna, zemřel na Novém hradě u Kunratic král Václav IV. Husitská revoluce propukla naplno.