Zusammenhalt, Gerechtigkeit, Wahrheit!
Bitte, liebt einander
und wünscht jedem
die Wahrheit.

Ich kam nach Konstanz... Betet zu Gott, dass er mir Standhaftigkeit gibt, weil viele Gegner und Mächtige gegen mich auftreten... Aber ich fürchte nichts, ich habe auch kein Bedenken, denn ich hoffe, dass nach einem großen Kampf ein großer Sieg kommt und nach dem Sieg eine größere Belohnung und eine Beschämung der Verfolger...
M.J.Hus: Brief aus Konstanz

Husův vztah k hudbě se bezpochyby formoval v raném mládí. Pocházel z kraje, kde působil výborný hudebník mistr Záviš ze Zap, který kolem roku 1380 držel faru v Prachaticích. mu vytýká v listnapsaném okolo roku 1409, že zanedbává svou farnost. Se zpěvem se Hus nutně setkal ve škole, kdy jako chudý žáček zpíval s jinými, spíše však pro výdělek, než pro zpěv sám.

Hus si velmi vážil svého učitele Petra ze Stoupna a uvádí o něm, že byl „musicus dulcissimus", tedy hudebník nejsladší. Máme i jeho definici, co myslí slovem hudebník: je to umělec, jenž tóny pořádá v souzvuk. Hus dokonce ve „Výkladu viery, desatera božieho přikázanie a modlitby páně" „Výklad viery, desatera a páteře" srovnává Krista a jeho lásku k vlastní modlitbě se skladači a zpěváky, kteří také milují své dílo: „Má také tato modlitba užitek zvláštní v tom, že každý člověk z přirozenie miluje dielo své, to věz věc tu, kteráž má byt od něho, zvláště s jeho vólí, a proto také miluje ty, kteříž mají žádosť k té věci; neb jakož skladači milují skládánie, a zpěvači svá zpěvánie, a otcové a matky své děti: též Kristus miluje svú modlitbu, již je složil, a ty, kteříž ji milují a řiekají, a radějie je uslyší."

Rozumné užití hudby je pro Husa věcí dobrou a užitečnou, odpor u něho objevíme proti hudebním požitkům, které odvádějí mysl lidskou od věcí božských.
Samotnému Husovi se připisuje podíl na redakci dvou písní: „Navštěv nás Kriste žádúcí" a „Jezu Kriste, ščedrý kněžě".

Hudba v husitství

Nejdůležitější oblast husitské hudební tvořivosti představuje jednohlasá píseň v národním jazyce. Tento typ písní nabírá nové funkce a vyvolává v život nový původní repertoár. Tzv. písně časové reagují bezprostředně či s odstupem na konkrétní historické události a provozují se zřejmě mimo kostelní prostředí. Tzv. písně duchovní jsou určeny pro bohoslužbu či pro jiné situace související s kultem. Oba typy se mohly i funkčně prolínat.

Nejznámější písně opozice:

Slyšte rytieři boží 1411
Ktož jsú boží bojovníci
Dietky v hromadu se senděme
Povstaň povstaň Veliké Město Pražské 1417-1429

Nejvýznamnější písemnou památkou a pramenem ke studiu této literatury je Jistebnický kancionál, rukopis z 1. poloviny 15. století, který roku 1872 objevil v jihočeské Jistebnici Leopold Katz. Jde o papírový kodex, s rozměry knižního bloku 31x21 cm, užitkový rukopis, na němž se podílelo více písařů. Kromě liturgie a hodinkové officium v českém jazyce obsahuje rozsáhlou kolekci českých a latinských duchovních písní.

Kommentar schreiben

Sicherheitscode
Aktualisieren

Partner des Projektes

reformace konstanz koncil stredovek ccsh 60 Hus banner

Diese Arbeit (Inhalt) ist unter der Creative Commons, rechte CČSH

Powered by OpenSys