Soudržnost, spravedlnost, pravda!
Prosím, abyste se milovali,
dobrých násilím tlačiti
nedali a pravdy
každému přáli.

Přišel jsem do Kostnice... Proste tedy Boha, aby mi dal stálost, protože mnoho protivníků a silných povstává proti mně... Ale ničeho z toho se nebofím, ani neobávám, doufaje, že po veliké bitvě bývá veliké vítězství a po vítězství větší odměna a větší zahanbení pronásledovatelů.
List M.].Husa z Kostnice

Odstranit církevní rozkol měl podle dohody mezi papežem Janem XXIII. a králem Zikmundem všeobecný koncil, svolaný do jihoněmecké Kostnice. V průvodu krále Zikmunda byli i dva čeští páni – Jan z Chlumu a Václav z Dubé, kteří přinesli Husovi výzvu krále Zikmunda, aby se pod královskou ochranou vydal do Kostnice a mohl tak obhájit pověst svou i českého království. Stále sílící přijímání Viklefových myšlenek bylo důvodem obviňování českého království z  rozmáhajícího se kacířství. Hus sám sice tvrdil, že byl odsouzen za kázání proti hříšnému kněžstvu, ale jeho domácí oponenti to vyvraceli a prohlašovali, že se tak stalo pro obhajoby odsouzeného heretika Viklefa. Hus se po delším váhání rozhodl do Kostnice odjet.

Poslední cesta Jana Husa
Poslední cesta Jana Husa

Hus se vydal na cestu doKostnice11. října 1414 z hradu Krakovce. Během cesty se nesetkal s žádnými nesnázemi a do Kostnice dorazil bezpečně 3. listopadu 1414. Vyznačena jsou velkými písmeny místa bezpečně zjištěného Husova, malými písmeny místa pravděpodobného pobytu: pobytu:

Husův dům, kde Hus údajně bydlel
Husův dům, kde Hus údajně bydlel

  • KRAKOVEC
  • Tachov
  • BÄRNAU
  • NEUSTADT
  • WEIDEN
  • SULZBACH
  • HERSFELD
  • HERSBRUCK
  • LAUFF
  • NÜRNBERG
  • Ulm
  • BIBERACH
  • Meersburg
  • KONSTANZ

V Kostnici se Hus po svém příchodu ubytoval v ulici sv. Pavla u vdovy Fidy blíže městské brány.

Pamětní deska Jana Husa na domě pobytu
Pamětní deska Jana Husa na domě pobytu

Kostnický koncil byl do té doby největším shromážděním církevních hodnostářů, ale také místem politických zájmů, kde se setkávali i významní představitelé světské moci. Byl však také místem, kde hledali svůj prospěch i různí příživníci a dokonce i nekalé živly.

"Na concilium sám papež Jan XXIII. osobně byl jest, k tomu tři patriarchové, 23 kardinálů, 27 arcibiskupů, biskupů 106, biskupů titulovaných z klášterů 33, opatů 103, soudcí síně papežovy 18. Doktorů svatého písma, v dekretích a v právích a mistrů 343, ... Králů a knížat světských osobně 28 bylo, hrabí 78, šlechticů, vladyk, rytířů 676, zlatníků 48, kramářů 350, krejčí 170, ševců 86 ... šenkýřů 45, barvířů 336, trubačů, hudců, pištců, kejklířů 516, nevěstek zjevných 718."

Krátce před Husem přibyl do Kostnice i papež Jan XXIII., kterého cestou v zasněžených Alpách potkala nehoda.

V Praze mezitím mistr Jakoubek ze Stříbra zahájil podávání večeře Páně pod obojí způsobou. To bylo pro církev nepřijatelné, protože to znamenalo porušení liturgické jednoty.

O kalich začaly ostré polemiky.

Dominikánksý kláštěr v Kostnici
Dominikánksý kláštěr v Kostnici

Hus nejprve váhal, zda má přijímání pod obojí schválit, ale v Kostnici v posledních dnech své svobody s ním souhlasil a napsal kvestii, která je doporučuje.

Hus byl 28. listopadu byl zatčen a později uvězněn v krutém žaláři v klášteře dominikánů.

V žaláři píše Hus drobné traktáty, některé dokonce na prosbu svých žalářníků, a udržuje tajně korespondenci se svými přáteli a průvodci v Kostnici.

V Kostnici pokračuje po příjezdu krále Zikmunda o Vánocích roku 1414 jednání koncilu. Husova kausa je prozatím odsunuta do pozadí, aby nebylo rušeno řešení závažnějších problémů. Ve městě zatím pokračuje čilý život a obchody na tržišti.

Po útěku papeže Jana XXIII. z Kostnice a jeho dostižení a následném uvěznění byl Hus převezen do nového žaláře na hradě Gottlieben. Pro Husa nepříznivými náznaky bylo nové odsouzení Viklefa a zákaz přijímání pod obojí, které koncil vyslovil.

Znovu bylo zahájeno soudní řízení proti Husovi, který byl opětovně vyslýchán. V čele soudu stál kardinál Pierre d ́Ailly, rozhodný odpůrce Husových názorů. Proti všem pravidlům řízení proti kacířům byly na přání krále Zikmunda povoleny Husovi tři veřejné výslechy. Hus byl konfrontován se články vybranými z jeho spisů, zvláště z traktátu De Ecclesia (O církvi) a pokoušel se je hájit proti obvinění z hlásání bludného učení. Hus si neuvědomil dost jasně, že se nekoná scholastická disputace, na kterou se připravoval, nýbrž trestní řízení pro kacířství. Ačkoliv byla jeho obhajoba statečná, dopouštěl se některých netaktických výroků.

Nejhoršími protivníky a žalobci Husa byli čeští účastníci koncilu, zvláště někdejší jeho přítel mistr Štěpán z Pálče, který proti němu sestavoval žalobní články. Po skončení koncilu se nesměl vrátit do Čech a odešel do Polska.

Ze žaláře psal Hus své poslední dopisy přátelům do Kostnice i domů do Čech. Husovi byla nabídnuta velmi umírněná formule odvolání, o kterou se přičinil jeho někdejší soudce a nynější člen soudu kardinál Zabarella. Hus odmítá s odůvodněním, že nemůže odvolat něco, co nehlásal. Byl pokládán za zatvrzelého,
zbaven kněžské hodnosti a odevzdán světskému soudu k potrestání. Hus doufal, že bude moci přednést připravenou "Sermo de Pace" (Řeč o míru).

Úryvky z Husova listu

z 10. 6. 1415, napsaného v Kostnici v žaláři

Mistr Jan Hus, v naději slúha boží, všem věrným Čechóm, jenž pána boha milují a budú milovati, žádost svú vzkazuje, aby pán buoh dal jim v své milosti přěbývati i skonati a v radosti nebeské na věky přěbývati Amen.

Věrní a v bohu milí páni, panie, bohatí i chudí. Prosím vás a napomínám, aby pána boha poslúchali, jeho slovo velebili a rádi slyšeli a plnili. Prosím vás, aby pravdy boží, kterúž sem z božieho zákona psal a z řečí svatých kázal a psal, aby sě té drželi. Prosím také, ač by kto ote mne slyšal na kázání neb súkromie co proti pravdě božie, aneb ač bych kde psal, jenž, ufám bohu, toho nenie, aby toho nedržal. Prosím také, ač kto viděl mé lehké obyčeje v mluvenie neb v skutciech, aby sě jich nedržal, ale aby za mě boha prosil, aby mi řáčil odpustiti. Prosím, aby kněží dobrých obyčejóv milovali a velebili a je ctili, a zvláště, jenž pracují v slově božiem. Prosím, aby sě varovali lstivých lidí a zvláště kněží nehodných, o nichž die spasitel, že sú v rúšě ovčiem a vnitř vlcie hltaví.

Prosím pánóv, aby své chudině milostivě činili a právě jie zpravovali. Prosím měšťanóv, aby své obchody právě vedli. Prosím řemeslníkóv, aby věrně své dielo vedli a jeho požívali. Prosím sluh, aby svým pánóm a paniem věrně slúžili. Prosím mistróv, aby, jsúce dobře živi, své žáky věrně učili, najprvé aby boha milovali, pro jeho sě chválu učili a pro prospěch obcě a pro své spasenie, ale ne pro lakomstvie ani pro světské zvelebenie. Prosím studentóv i žákóv jiných, aby sě pilně pro boží chválu a pro spasenie své i jiných lidí učili.

Psal sem list tento vám v žaláři v okovách, čakaje nazajtřie na smrt odsúzenie, maje plnú naději v bohu, abych pravdy božie neustupoval a bludóv, kteréž sú na mě křiví svědkové svědčili, abych sě neodpřísahal. Kterak se mnú pán bóh milostivě činí a se mnú jest v divných pokušeniech, poznáte, až sě u boha v radosti s jeho pomocí shledáme.

Také prosím, aby sě milovali, dobrých násilím tlačiti nedali, a pravdy každému přáli. Dán list v noci u pondělí přěd svatým Vítem po dobrém angelu.

 

Přidat komentář

Bezpečnostní kód
Obnovit

Kalendář akcí

březen 2024
Po Út St Čt So Ne
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Události

Žádné události

Komentáře

Mapa událostí




loader



Partneři projektu

reformace konstanz koncil stredovek ccsh 60 Hus banner

Uvedená práce (obsah) podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora licenci 3.0 Česko, práva CČSH

Powered by OpenSys