Soudržnost, spravedlnost, pravda!
Prosím, abyste se milovali,
dobrých násilím tlačiti
nedali a pravdy
každému přáli.

Přišel jsem do Kostnice... Proste tedy Boha, aby mi dal stálost, protože mnoho protivníků a silných povstává proti mně... Ale ničeho z toho se nebofím, ani neobávám, doufaje, že po veliké bitvě bývá veliké vítězství a po vítězství větší odměna a větší zahanbení pronásledovatelů.
List M.].Husa z Kostnice

Husova aktuálnost

Aktuálnost M. J. Husa spočívá v jeho životním příběhu, který je velmi silný. Pod obrazy rozmanitých interpretací této osobnosti a dobovým patosem se skrývá živý autentický příběh člověka, který prošel vnitřním vývojem, obtížným rozhodováním a zápasem. Dnes je zřejmá snaha ze strany historiků ukázat lidskou stránku českého reformátora.

Hus byl prý příliš kritický, neuvažoval realisticky, byl konfliktní, byl ctižádostivý. Je to patrné i v publikaci Jiřího Kejře „Hus známý a neznámý", která vyšla v roce 2010. Tyto pokusy o novou interpretaci však neumenší Husův význam v minulosti ani přítomnosti. Husův odkaz spočívá především v rovině náboženské a mravní. Může se zdát, že Hus jako náboženský reformátor se do naší doby příliš nehodí. Přesto je i naše doba charakteristická svým novým religiózním zájmem. V tomto smyslu Hus jako náboženská osobnost, a to v kontextu celé křesťanské kultury, může znovu promlouvat a nás oslovovat. Hodnoty, které Hus zastával, mají náboženský a biblický charakter. To se týká i ústředního pojmu pravda (Ž 25,5; J 14,6; J 17,7; 2 K 13,8; Ef 4,21; 1 Pt 1,22). Stejně tak se může zdát, že Hus měl příliš vysoké mravní nároky na tehdejší církev, na společnost i na jednotlivce. Žijeme sice v jiné době a v jiné situaci, přesto rezignace na etické hodnoty není dobrou cestou ani pro jednotlivce ani pro společnost.

Různé výklady Husova odkazu a husitství

Zásadním dílem se stalo historické zpracování Husova života, učení a smrti historikem Františkem Palackým. Nejprve Palacký ocenil přínos Husa pro českou literaturu a český jazyk. Zprvu se o Husovi vyjadřoval jen velmi opatrně. Německou verzi českých dějin psal totiž pod tlakem cenzury. České dějiny vydané česky již takovému tlaku vystaveny nebyly. Palackého historické zpracování osobnosti M. J. Husa a jeho života poskytlo možnost široké popularizace těchto událostí. T. G. Masaryk uchopil toto téma filozoficky a zdůvodnil tím svůj politický program směřující ke vzniku samostatného státu. Alois Jirásek téma rozpracoval umělecky literárně a dramaticky. Jeho literární ztvárnění určovalo pohled na Husa a husitství v české společnosti. První republika byla spjata s kladným vnímáním Jana Husa a husitství především ve smyslu národního hnutí. V této atmosféře se zrodila Církev československá husitská. Po roce 1948 nastoupilo oficiální marxistické pojetí husitství. Jirásek byl pro některé stranické ideology příliš sentimentální a nedostatečně třídní. Husitství bylo chápáno jako sociální revoluční hnutí. Byli vyzdviženy postavy Jana Želivského a Jana Roháče z Dubé jako revoluční hrdinové a M. J. Hus jako kněz vadil. Místo symbolů jako Bible či kalich byly zdůrazněny symboly zaťatých pěstí a cepů. Komunismus svou interpretací husitskou epochu v české společnosti zdiskreditoval. Různé dobové interpretace přinesly jednostranné pohledy na Husa a husitství. K husitství dnes existuje několik možných přístupů. Jedním z nich je výklad náboženský. Témata náboženská nebyla do roku 1989 příliš žádoucí. V tomto ohledu je nezanedbatelný přínos církevních historiků a teologů, kteří tento náboženský zřetel při zkoumání a interpretaci husitství vždy měli. Zvláště je třeba jmenovat Amedeo Molnára, který byl současně historik i teolog. V současnosti víra, náboženství a teologie tvoří součást našeho života ve svobodné pluralitní společnosti. Proto i k husitství je tento přístup otevřen. Víra a náboženství netvořily jen vnější oblek, háv, nýbrž naopak srdce – jádro Husova postoje i úsilí českého reformačního hnutí. V práci soudobých historiků Hus a husitství jsou nahlíženy v kontextu 14. a 15. století a současně i v souvislosti se světovou reformací 16. století – německou a švýcarskou jako „první reformace" či „reformace před reformacemi". V tomto smyslu má také Hus a husitství evropský a světový rozměr. Významný je také nový pohled na kulturu husitských reformačních Čech. Odkrývají se nová místa v českých dějinách 15. až počátku 17. století. Již Pavel Spunar upozorňoval na význam kultury slova v husitství. Kulturnost tohoto období včetně umění a architektury naznačuje publikace Umění české reformace (1380-1620) vydaná v roce 2010 a navazující na stejnojmennou výstavu, která se konala na Pražském hradě.

Ohlas  Husa v církvích a společnosti

Církev československá husitská se spontánně přihlásila k Husovu odkazu hned při svém vzniku v roce 1920. Vybudovala velké množství sborů pojmenovaných po tomto reformátorovi – Husův sbor. Stala se nositelkou náboženského Husova odkazu podobně jako Českobratrská církev evangelická a další církve hlásící se k odkazu reformace. V Církvi československé husitské se nejedná jen o formální přihlášení se k Husovi, ale o vnitřní přístup. Byly přijaty prvky jeho učení jako autorita Krista dosvědčená v Písmu, pojetí církve, svoboda svědomí a další. Název Církve československé byl v roce 1971 doplněn o charakteristiku „husitská". Do 2. vatikánského koncilu byl v Římskokatolické církvi k Husovi přístup spíše negativní. Nový postoj nastal v době papeže Jana Pavla II., který vyslovil v roce 1999 lítost nad jeho smrtí a zařadil ho mezi reformátory církve. K husitství se staví společnost dnes spíše negativně nebo neutrálně. Husovo jméno a jeho příběh má přesto v české i evropské společnosti určitou rezonanci. Můžeme se domnívat, že zájem o tuto osobnost a české reformační hnutí, které svým působením vyvolal, v souvislosti s rokem 2015 poroste.

Přidat komentář

Bezpečnostní kód
Obnovit

Kalendář akcí

duben 2024
Po Út St Čt So Ne
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Události

Žádné události

Komentáře

Mapa událostí




loader



Partneři projektu

reformace konstanz koncil stredovek ccsh 60 Hus banner

Uvedená práce (obsah) podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora licenci 3.0 Česko, práva CČSH

Powered by OpenSys